Followers

::Benvenuto Ramadan::

Benvenuto Ramadan -------> Selamat datang Ramadan -------> Ahlan Wasahlan ya Ramadan




"Bagi menunaikan titah perintah Seri Paduka Agong,setelah diperkenankan oleh Duli-duli yang Maha Mulia Raja-raja,maka adalah dengan ini saya mengisytiharkan bahawa tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia telah ditetapkan pada Hari ISNIN 1 haribulan OGOS 2011"

 Esok puasa!!

Itulah kalimah yang mungkin dilaungkan oleh orang ramai setelah mendengar pengisytiharan puasa di kebanyakan rumah masing-masing.
Kalau dulu,orang2 tua sering meng"warning"kan kepada anak2 mereka.."sapa yang tak posa,tak dapat duit raya"..Dengan ini,anak2 mereka akan berusaha untuk berpuasa sebab nak dapat duit raye..huhu..

Pintu bilikku tiba2 diketuk..Ibuku memaklumkan kepadaku yang esok puasa..Aku hanya mengangguk sambil melemparkan senyuman.Sebelum bulan Ramadan tiba,aku sudah berazam untuk melaksanakan puasa pada tahun ini dengan lebih baik dari sebelumnya..Maklomlah pada tahun ini,pertama kali aku berpuasa penuh dengan familiku..^^ Seronok bangat..XD

Jadi,disini aku ingin titipkan MANUAL RAMADAN yang patot kite buat dan yang tak patot kite buat..Sekadar perkongsian dari aku..^^


KENE BUAT  ^_^

HAA..JANGAN BUAT !
Hadirkan niat ikhlas kerana Allah..
Berpuasa kerana terpaksa..*pose sbb kene pakse..takpun sbb adat memang tiap tahun kene pose..err
Melambatkan sahur..*tapi jangan nak masok subuh bawu nak mangkit sahuq..^^

Meninggalkan bersahur..*orang ni pemalas nak mangkit sahuq..ish3
Membanyakkan zikir dan
istighfar..*Subhanallah,Astaghfirullah…dll

Banyak berbual-bual kosong dan berdusta..* Haa..kurangkan merepek..=p
Menyegerakan solat dan kalau boleh secara berjemaah..^^
Melengah-lengah kan solat sehingga adakalanya meninggalkan solat..*Jangan disebabkan asyik on9 je,menyebabkan kite tinggal solat..^^

Kurangkan bercakap atau banyak diam..*kalo sebelom ni dikenali sebgai mulut murai..tapi bulan Ramadan ni try la jadi pendiam..huhu^^
Mengeluarkan kata-kata yang mempunyai unsur fitnah dan umpatan..*Haa..kat fb janganla asyik mengumpat orang je..sudah2la tu

Berakhlak mulia..(“,)
Kurang bersabar/mudah marah..*Aaa..jangan mara arr..sape marah,nanti kene juai..huhu

Tadarus Al-Quran dan tadabbur maknanya..*Kalau dulu kite jarang baca Al-Quran..bulan berkat ni jom bace Al-Quran..^^

Malas membaca Al-Quran..*Orang yang macam ni nak kene piat tinge die…rajin2kanlah diri tu yek..=)
Itqan atau tekun bekerja/belajar..*Rajin2la wat kerja rumah..tolong mak ayah..X)

Malas membuat amalan sunat..*Cubelah memperbanyakkannye..ade pekdahnye..8)
Rajin bersedekah,,*Senyum kat owang pon sedekah gak..XD..tapi jangan senyum sensowang plak..huhu
Kedekut dan tidak dermawan..*Duit bukannye masok kubuq pon..amalan sedekah tu yg akan ikut kite nati..=.=
Setiap kerja adalah ibadah,,*Mandi pun ibadah gak..hehe XD
Banyak tidur sepanjang siang..*Sape yang kuat tidoq uh kurang2kanla..:)
Niat memberi/menyediakan makanan berbuka bagi orang yang berpuasa terutama kepada orang miskin dan susah..*kalo ade wat kueh sikit..huluq2la kat jiran sebelah..^^
Tidak berusaha menjaga hubungan baik sesama manusia malah sehingga memutuskan silaturahim..*Wat kueh sampai sepuluh jenis,jiran sebelah umah..satu jenis pon tak kasi..=.=
Bersederhana menyediakan dan membeli juadah berbuka puasa..Berjimat cermat..X)
Berlebihan dalam menyediakan juadah berbuka puasa sehingga membazir
Menyegerakan berbuka puasa
Melambat-lambatkan berbuka puasa
Berbuka dengan kurma dan air terlebih dahulu..*Tapi janganla minum ayaq uh sampai abeh satu jug..dahaga punye pasai..err
Makan banyak ketika berbuka sehingga menyebabkan malas beribadah
Solat tarawih dan witir..8 pon boleh..tapi 20 lebih bek..^^
Menonton tv @ melakukan aktiviti malam yang tidak berfaedah dan melalaikan.
Menjaga pandangan dan pendengaran..*haa..jaga sikit mata tu…
Langsung tidak menjaga pandangan dan sering memandang yang bukan mahram
Tidur awal dan berniat untuk bangun malam..*jangan kerja asek dok on9 ja sampai tengah malam..^^
Menghabiskan malam dengan perkara-perkara yang melalaikan sehingga tidur lewat.

Menghidupkan 10 malam terakhir Ramadan dengan pelbagai agenda ibadah
Sibuk membuat persiapan menyambut Syawal sehingga kurang beriktikaf dan solat malam
Menghadiri majlis ilmu/membaca buku ilmiah
Banyak berhibur
Manfaatkan waktu haid dan nifas (wanita sahaja)..*Banyakkan berzikir..=)
Meninggalkan amal ibadah yang lain walaupun tidak wajib solat dan puasa
Rancang perbelanjaan sempena hari raya..*Beli persiapan raya jangnlah berlebihan..
Boros membuat persiapan hari raya..*Ni beli baju raye..sampai sepoloh pasang..ish3

Nih aku terbace kat MAJALAH SOLUSI ISU 34..Ase nak share manual nih ngan  sume..Harap2 bermanfaat..=)

Laksanakanlah Ramadan ini dengan sebaiknya kerana mungkin ini Ramadan terakhir bagi kita..

Coret moret gadis A+ berenti di sini dulu..^^ Sayonara..


2 coret:

miraedo92 said...

nah ni hah
http://miraedo92.blogspot.com/2011/08/sape-nak-header-free-by-cik-tempe.html
dtg bl0g ak bce tau!

miraedo92 said...

salam ziarah lg aiza!hehe..ak nih pengunjung stia k0!ni hah,ak tag lg kt k0~dtg la bce kt bl0gku..hehe

http://miraedo92.blogspot.com/2011/08/contestatika-aula-nak-bagi-duit-raya.html

Powered by Blogger.

up