Followers

Ramadan Kata Pergi, Syawal Kata Mari

Alhamdulillah, sudah masuk hari yang ke-25 umat Islam menunaikan ibadah puasa..Penuh ke tidak?? Huhu..bagi umat islam yang bergelar wanita..Lady fahamlah..Tetapi bagi yang bergelar Kaum Adam pula jangan nak ponteng puasa aaa..jangan nak bagi alasan "cuti" plak!..Sedar x sedar..pejam,celik..pejam,celik..sahur,buke..sahur,buke..Dah nak dekat rayekan..Tv pon dah banyak kuaq iklan raye..

Radio dah stat dah berkumandangnye lagu raye..Suratkhabar pon dah memaparkan banyak kes budak putus jari gara2 main mercun..Haishh..budak2 zaman sekarang..


Sekarang ni..banyakla bazar2 yang juai kain,tudung,kasut tuk raya..Maka berduyun2lah manusia membeli belah kat sane..macam semut hurung gule..punyala ramai...Almaklumlah Raye nak dekat daaa...


Sekarang ni dah 10 malam terakhir..sepatutnye ramailah umat Islam yang berkunjung ke masjid..Nak beribadah untuk mengejar lailatul Qadr..


Tetapi..terbalik pulaa..Ramai yang lebih menggemari membuat lawatan sambil bershopping di baaazar2..bukan di masjid2..Sedihnyaa..=(
Pada 10 malam terawal..tu diaaa..saf2 masjid penuh..sampai tak cukup ruang nak buat solat terawih..tapi bila 10 malam terakhir, yang tinggal beberapa kerat saf je..alasannye.."nak buat biskut raye..orang tempah".."penatlah, baru balik dari bazar"...bermacam2 alasan yang dicipta oleh manusia..

Begitulah ragam manusia setiap tahun..Awal Ramadan..bersungguh2..Akhir Ramadan..bersungguh2 untuk menyambut Syawal..Tak salah..hendak membeli atau menyiapkan persiapan untuk menyambut Syawal..Tetapi janganlah sehingga kite mengabaikan dan membelakangkan Ramadan yang mulia ni..Ramadan belum habis lagi..dah terhegeh2, terkinja2, atau terlebih excited nk syambut Syawal..
Selagi Ramadan itu masih ada,kite kumpulkanlah amalan yang sebanyak mungkin..Mungkin ini RAMADAN TERAKHIR kita..Hidup kite di dunia ini hanyalah pinjaman Allah semate2..Akhirnyee..kite akan kembali kepadaNYA jua..Sama2lah kite beristihgfar dan merenung kembali kesilapan yang telah kite lakukan..

Akhir kalam..segala mesej yang ingin disampaikan ini hanyalah untuk peringatan diri dan umat sekian alam..^^
Alang2 Lady pun nak ucapkan SALAM LEBARAN...


Salam Lebaran Lady ucapkan,
Tingkatkan amalan di Akhir Ramadan..^^

1 coret:

fiQ'Ra said...

http://fiqracake.blogspot.com/2011/09/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

Powered by Blogger.

up